gokris - In the Life We Live Together

Alla inlägg den 2 mars 2011

Av Kristin - 2 mars 2011 22:00

[2:259]

أَوۡ كَٱلَّذِى مَرَّ عَلَىٰ قَرۡيَةٍ۬ وَهِىَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىٰ يُحۡىِۦ هَـٰذِهِ ٱللَّهُ بَعۡدَ مَوۡتِهَا‌ۖ فَأَمَاتَهُ ٱللَّهُ مِاْئَةَ عَامٍ۬ ثُمَّ بَعَثَهُ ۥ‌ۖ قَالَ ڪَمۡ لَبِثۡتَ‌ۖ قَالَ لَبِثۡتُ يَوۡمًا أَوۡ بَعۡضَ يَوۡمٍ۬‌ۖ قَالَ بَل لَّبِثۡتَ مِاْئَةَ عَامٍ۬ فَٱنظُرۡ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمۡ يَتَسَنَّهۡ‌ۖ وَٱنظُرۡ إِلَىٰ حِمَارِكَ وَلِنَجۡعَلَكَ ءَايَةً۬ لِّلنَّاسِ‌ۖ وَٱنظُرۡ إِلَى ٱلۡعِظَامِ ڪَيۡفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكۡسُوهَا لَحۡمً۬ا‌ۚ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ ۥ قَالَ أَعۡلَمُ أَنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ ڪُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬

.

.

.

Or (bethink thee of) the like of him who, passing by a township which had fallen into utter ruin, exclaimed: How shall Allah give this township life after its death? And Allah made him die a hundred years, then brought him back to life. He said: How long hast thou tarried? (The man) said: I have tarried a day or part of a day. (He) said: Nay, but thou hast tarried for a hundred years. Just look at thy food and drink which have not rotted! Look at thine ass! And, that We may make thee a token unto mankind, look at the bones, how We adjust them and then cover them with flesh! And when (the matter) became clear unto him, he said: I know now that Allah is Able to do all things.

.

.

.

Eller (TÄNKA UT dig av) som av honom som, förbi en stad fartyg som hade fallit i total ruin, utbrast: Hur skall Allah ge detta liv stad fartyget efter sin död? Och Allah gjorde honom dö hundra år sedan förde honom tillbaka till livet. Han sade: Hur länge har du stannade? (mannen) sade: Jag har stannade en dag eller del av dag. (Han) sade: Nej, men du har stannade i hundra år. Titta bara på din mat och dryck som inte har ruttnat! Titta på din åsna! Och att vi kan göra dig ett tecken åt mänskligheten, titta på benen, hur vi justera dem och sedan täcka dem med hull! Och när (frågan) blev klart till honom sade han: Jag vet nu att Allah kan göra allt.




[2:260]

وَإِذۡ قَالَ إِبۡرَٲهِـۧمُ رَبِّ أَرِنِى ڪَيۡفَ تُحۡىِ ٱلۡمَوۡتَىٰ‌ۖ قَالَ أَوَلَمۡ تُؤۡمِن‌ۖ قَالَ بَلَىٰ وَلَـٰكِن لِّيَطۡمَٮِٕنَّ قَلۡبِى‌ۖ قَالَ فَخُذۡ أَرۡبَعَةً۬ مِّنَ ٱلطَّيۡرِ فَصُرۡهُنَّ إِلَيۡكَ ثُمَّ ٱجۡعَلۡ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ۬ مِّنۡہُنَّ جُزۡءً۬ا ثُمَّ ٱدۡعُهُنَّ يَأۡتِينَكَ سَعۡيً۬ا‌ۚ وَٱعۡلَمۡ أَنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ۬

.

.

.

And when Abraham said (unto his Lord): My Lord! Show me how Thou givest life to the dead, He said: Dost thou not believe? Abraham said: Yea, but (I ask) in order that my heart may be at ease. (His Lord) said: Take four of the birds and cause them to incline unto thee, then place a part of them on each hill, then call them, they will come to thee in haste, and know that Allah is Mighty, Wise.

.

.

.

Och när Abraham sade (till sin Herre): Min Herre! Visa mig hur Du sprider liv åt de döda, sade han: Tror du inte? Abraham sade: Ja, men (jag ber) så att mitt hjärta kan vara lugn. (Hans Herre) sa: Ta fyra fåglar och få dem att luta dig, placera sedan en del av dem på varje kulle, sedan kallar dem, kommer de kommit till dig i all hast, och vet att Allah är mäktig, vise.




[2:261]

مَّثَلُ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٲلَهُمۡ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنۢبَتَتۡ سَبۡعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنۢبُلَةٍ۬ مِّاْئَةُ حَبَّةٍ۬‌ۗ وَٱللَّهُ يُضَـٰعِفُ لِمَن يَشَآءُ‌ۗ وَٱللَّهُ وَٲسِعٌ عَلِيمٌ

.

.

.

The likeness of those who spend their wealth in Allah's way is as the likeness of a grain which groweth seven ears, in every ear a hundred grains. Allah giveth increase manifold to whom He will. Allah is All-Embracing, All-Knowing.

.

.

.

Som liknade dem som tillbringar sin rikedom i Allahs väg är som att likna ett korn som växte sju ax, i varje öra hundra korn. Gud mångdubblar till vem han vill. Allah är allomfattande, Allvetande.

Av Kristin - 2 mars 2011 11:50

Jag ar bara tvungen att skriva ett inlagg pa svenska...


For de ar namligen sa att jag har en san fruktansvart langtan hem till Sverige! Jag kan inte fatta att jag verkligen langtar hem till ett land dar klimatet ar runt noll och solen knapp lyser.


Men vad ar de som jag saknar da?...


Ja jag saknar nog faktiskt mest matriella saker...ledsen att saga de men de ar faktiskt sa. Att fa sova i min sang som ar mjuk istallet för en hard baddsoffa som man kan kanna stalpinnarna pa och dem traffar precis pa höfterna.


Jag saknar den svenska maten! Att fa ata en redig köttbit med potatis och massa sas. Inte bara soppa, pasta, ris, yoghurt och bröd. Jag kanner att min kropp inte mar bra av denna höga kolhydrat kost.


Jag saknar att mina dagliga promenader i skogen med min hund. Inte promenader pa strandpromenaden pa stenhard asfalt med skinande sol och MASSA folk som ar i vagen. Man kan inte sjunga, inte nynna, ja inte ens slappa en fis nar magen har kommit igang! Annat ar de hemma pa öjn da jag kan skrika sa högt jag kan och skutta fram och ingen som hör eller ser.


Jag saknar att se svensk tv. Inte bara otroligt daligt filmade turkiska serier eller nyheter. Eller sa hörs de religiösa sanger som jag inte fattar ett smack av för dem ar ju pa turkiska...Jag vet jag skulle ha lart mig turkiska battre men de ar faktiskt ganska skönt att inte första ibland! Fast dede (morfar) börjar att bli valdigt irriterad att jag inte lar mig fortare.


Sen saknar jag min bil och att jag kan komma och ga som jag vill. Jag kan aka till stan en eftermiddag om jag sa far för mig de. Eller aka o simma, Ohhhh jag skulle sa garna vilja simma lite. Men de gar ju inte har far dem simhallar som finns ar till for riktiga simmare och de kostar multum att komma in. Tacka vet jag Hemse badet som tar 50 kr och man har tillgang till allt!


Men mest av allt vill jag nog ha min katt har, som jag alltid kan rakna med att hon ligger i mitt kna och snarkar!


Nja detta ar typ de jag saknar med Sverige...Men de kommer att ga över förutom att jag vill ha SVENSK MAT! JAg tror jag kanner en sann stor langtan for att jag var sa lange hemma. Allt ar den dar jakla militartjanstgöringens fel!! Hade Turkiet inte haft obligatorisk tjanstgöring so hade jag aldrig vart sa deppig som jag ar nu. Jag vill skratta och vara glad! Men jag har en toppen man som gör sitt basta att försvenska varan tillvaro har. Han skruvar upp Rix FM pa högsta volum varje morgon och vi sover nu i mormor och morfars mjuka harliga sang och han har sagt att han skall köpa KÖTT till mig!


Men om en manad sa maste jag aka hem till kalla SWE för da har mina 90 dagar gatt. Sa da far vi se om jag varkligen saknar allt detta sa mycket egentligen!?

Presentation

Welcome!

I am Kristin, 23 and comes from Gotland Sweden.
My husband comes from Mersin Turkey.

You will follow my life in trying to fit into a turkish wifes life. Cultur, religion also in fun and sad times.
Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Guestbook

Recent posts

Categories

Archives

Previous years

Links

bloglovin
free counters

Ovido - Quiz & Flashcards