gokris - In the Life We Live Together

Alla inlägg under september 2011

Av Kristin - 19 september 2011 06:51

Idag har vi mycket att göra!


Vi skall boka hotellet till alla slaktingar och vanner.


Vi skall ga i alla brudbutiker och hitta min bröllopsklanning.


Vi skall köpa Nikah Şeker, dem gavor som man ger till gasterna vid bröllopet.


Vi skall förhoppningsvis köpa henna farg.


som sagt vi har massor att göra...


I helgen har vi vartit uppe i berget och vart i varat hus. Jatte skönt nar man var i solen, men blev inte super kladding av fuktigheten dar uppe. Vi gick och halsade pa mormors syster som bor en bit bort fran varat hus. Vi fick harlig solfrascha nektariner plockade direkt fran tradet, sa otroligt GOTT! Vi plockade nypon fran deras tomt som Gökhan och jag skall ha med oss hem till Sverige, i vinter kan vi sitta dar hemma i kylan och tanka tillbaka.

Igar gjorde mormor bröd över öppen eld, later super mysigt men inte för mig! Jag andades för mitt liv! Jag hade sovit sa otrligt daligt pa natten, vaknade kl 3 och kunde inte somna om. Kunde redan da inte andas bra och nar mormor började elda sa lag jag dar halft till döds. Nar dem antligen var klara sa blev min astma battre. Sa jag till och med kunde spela OKEY, sa himla kul men bara nar man vinner...


Av Kristin - 15 september 2011 10:38

Av Kristin - 15 september 2011 09:21

Igar hande de massa med roliga saker!


Först pa dagen at vi en harlig stadig frukost som vanligt och sen bar de av mot hotell tittande. Vi gick till de hotell som ligger langre ner pa gatan mot strandpromenaden, Mersin Suphi Öner Öåretmenevi ve A.S.O Müdürlüåü.

De hotellet ligger superfint och har helt okej priser, visst finns de billigare med dock inne i downtown och da inte sa nara oss. Och eftersom vi förmodligen kommer att ses varje dag sa tjanar man inte sa mycket i alla fall da man maste ta bussen fram och tillbaka till stan.


För dem som ar har mellan den 29 september till den 3 oktober sa kommer de att se ut sa har i prisvag:



Alltsa en total summa pa:        1960 kr              2624 kr

 

Enkelrum

 

Dubbelrum

 

Av Kristin - 12 september 2011 10:18

Gud vilka givande dagar jag har... sitter har i soffan och kanner mig bara mer och mer trött.

Tur att jag har redan försökta att vakna till med en ordentlig stadning av bada balkongerna. Nu vantar disken fran frukosten och sedn skall jag nog ta och torka av golvet. Bara 2 dagar sen jag gjorde de men vad gör man nar de inte finns nagot att göra?!

Jag kan saga att jag langtar tillbaka till jobbet da jag hade nagot att göra!


Idag ar de aven 3 ar sedan Gökhan och jag traffades första gangen i Kemer. De kanns sa mycket langre sen an 3 ar.

Jag kanske skulle ta och baka en tarta men de gar ju inte heller da slaktingarna har tagit med alla mina baksaker till huset uppe i bergen.

Sa jag far val hitta pa nagot annat...

Av Kristin - 4 september 2011 09:48

För exakt ett år sedan satt jag hemma i min fåtölj och registrerade in mig här som bloggare!


De är helt fantastiskt att jag har lyckats hålla igång bloggen i ett år, jag trodde väl att jag skulle kunna hålla igång dem i någon månad max.

Men så blev de inte, de var trots allt skönt att skriva av sig lite och när jag kom på att jag kunde förmedla min tro på Islam till folket blev de betydigt mer lockand att skriva.

Så totalt har de blivit 773 blogginlägg med 500 bilder, 37 kommentarer och 5 gästboksinlägg. Helt okej tycker jag!


Under årets gång har de gått upp och ner med fantasi och ork att blogga.

Dock bra på sina sett men under den tiden jag jobbade som slav på ett hotell hade de nog varit bra om jag fått ur mig mer av den ångest jag kände då. De kan komma vissa dagar än idag som jag kan stört gråtta över att jag var så dum som tog de jobbet. Och att låta mig sänkas så lågt och att han kunde förstöra min kropp till max. Fruktansvärt!


Men nu lever jag livet!

De ser ljust ut, inom en månad kommer jag och min man hålla vår bröllopsfest. Min man har fått uppehållstillstånd och kommer flytta md mig hem till Sverige.

Och vi kan nu äntligen börja ett liv tillsammans!

De kommer komma stora prov på vägen men dem kan inte slå sönder oss.


Ni kanske undrar varför jag skriver detta inlägg på svenska då jag normat skriver på engelska...

Ja jag har länge gått och funderat på att börja skriva på svenska då de ibland kan vara väldigt svart att formulera känslor till engelska.

Så från och med nu kommer jag att blogga mestadels på svenska. Ni som inte kan svenska finns de en länk till google där ni kan få sidan översatt.


Tack för detta år och hoppas vi håler vid varandra 1 år till!


Här kan ni se hur mitt liv har gått upp och ner, många inlägg en glad Kristin.

Av Kristin - 3 september 2011 21:34

[4:154]

وَرَفَعۡنَا فَوۡقَهُمُ ٱلطُّورَ بِمِيثَـٰقِهِمۡ وَقُلۡنَا لَهُمُ ٱدۡخُلُواْ ٱلۡبَابَ سُجَّدً۬ا وَقُلۡنَا لَهُمۡ لَا تَعۡدُواْ فِى ٱلسَّبۡتِ وَأَخَذۡنَا مِنۡہُم مِّيثَـٰقًا غَلِيظً۬ا

.

And We caused the Mount to tower above them at (the taking of) their covenant: and We bade them: Enter the gate, prostrate! and We bade them: Transgress not the Sabbath! and We took from them a firm covenant.

.

Och Vi orsakade berget till torn över dem på (tagande av) deras förbund: Och vi bjöd dem: Skriv porten, liggande! och vi bad dem: överträda sabbaten! och vi tog ifrån dem ett starkt förbund.



[4:155]

فَبِمَا نَقۡضِہِم مِّيثَـٰقَهُمۡ وَكُفۡرِهِم بِـَٔايَـٰتِ ٱللَّهِ وَقَتۡلِهِمُ ٱلۡأَنۢبِيَآءَ بِغَيۡرِ حَقٍّ۬ وَقَوۡلِهِمۡ قُلُوبُنَا غُلۡفُۢ‌ۚ بَلۡ طَبَعَ ٱللَّهُ عَلَيۡہَا بِكُفۡرِهِمۡ فَلَا يُؤۡمِنُونَ إِلَّا قَلِيلاً۬ 

.

Then because of their breaking of their covenant, and their disbelieving in the revelations of Allah, and their slaying of the prophets wrongfully, and their saying: Our hearts are hardened - Nay, but Allah set a seal upon them for their disbelief, so that they believe not save a few – 

.

Då på grund av deras brytning av sitt förbund, och de inte tror på de uppenbarelserav Allah, och deras slaktande av profeterna felaktigt, och att de säger: Våra hjärtan ärförhärdade - Nej, men Allah som ett sigill på dem för deras otro, så att de tror inte att spara några –



[4:156]

وَبِكُفۡرِهِمۡ وَقَوۡلِهِمۡ عَلَىٰ مَرۡيَمَ بُہۡتَـٰنًا عَظِيمً۬ا

.

And because of their disbelief and of their speaking against Mary a tremendous calumny;

.

Och på grund av deras misstro och deras tala mot Maria ett enormt förtal;

Av Kristin - 3 september 2011 20:43

One more day of oruc is done and I have now just 10 days left to complet. Yesterdays oruc was so hard, I had heavy migraine! To work was a pain, to sit there infront of the computer and boss yelling. It was hard!


Today it have been much better. Little hard when I was at town to shop the last things for the wedding. When I stod there in a fitting room I feelt small bloodsuger dip but the clock was around 1 pm so its normal. After I came home from town I jumped strait into my sofa and I sleept there 2 hours until I woke up because I was so cold. I had the door open to get some freash air in the apartment. So I went to my bed instead and sleept there 2 more hours. So all afternoon I have been sleeping. I hope I can fall to sleep tonight!


Rest of the evening I have been doing some work, we resived all students bus cards last friday. Because I am going to Mersin for 5 weeks I feelt that I wanted to finish this so my substitute dont have to do anything with it, just give the cards to kids. And now its done!


Now I will sit back and watch a movie!

Av Kristin - 2 september 2011 19:00

[4:151]

أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡكَـٰفِرُونَ حَقًّ۬ا‌ۚ وَأَعۡتَدۡنَا لِلۡكَـٰفِرِينَ عَذَابً۬ا مُّهِينً۬ا

.

Such are disbelievers in truth; and for disbelievers We prepare a shameful doom.

.

Sådana tror inte på sanning, och för icke troende Vi förbereder en skamligundergång.


[4:152]

وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦ وَلَمۡ يُفَرِّقُواْ بَيۡنَ أَحَدٍ۬ مِّنۡہُمۡ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ سَوۡفَ يُؤۡتِيهِمۡ أُجُورَهُمۡ‌ۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورً۬ا رَّحِيمً۬ا

.

But those who believe in Allah and His messengers and make no distinction between any of them, unto them Allah will give their wages; and Allah was ever Forgiving, Merciful.

.

Men de som tror på Allah och Hans budbärare och gör ingen skillnad mellan någonav dem, till dem kommer Allah att ge sina löner, och Allah var ständigt förlåtande,barmhärtig.


[4:153]

يَسۡـَٔلُكَ أَهۡلُ ٱلۡكِتَـٰبِ أَن تُنَزِّلَ عَلَيۡہِمۡ كِتَـٰبً۬ا مِّنَ ٱلسَّمَآءِ‌ۚ فَقَدۡ سَأَلُواْ مُوسَىٰٓ أَكۡبَرَ مِن ذَٲلِكَ فَقَالُوٓاْ أَرِنَا ٱللَّهَ جَهۡرَةً۬ فَأَخَذَتۡهُمُ ٱلصَّـٰعِقَةُ بِظُلۡمِهِمۡ‌ۚ ثُمَّ ٱتَّخَذُواْ ٱلۡعِجۡلَ مِنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَتۡهُمُ ٱلۡبَيِّنَـٰتُ فَعَفَوۡنَا عَن ذَٲلِكَ‌ۚ وَءَاتَيۡنَا مُوسَىٰ سُلۡطَـٰنً۬ا مُّبِينً۬ا

.

The people of the Scripture ask of thee that thou shouldst cause an (actual) Book to descend upon them from heaven. They asked a greater thing of Moses aforetime, for they said: Show us Allah plainly. The storm of lightning seized them for their wickedness. Then (even) after that) they chose the calf (for worship) after clear proofs (of Allah's Sovereignty) had come unto them. And We forgave them that! And We bestowed on Moses evident authority.

.

Folket i Skriften kräver av dig att du skulle orsaka en (faktiskt) Boka komma ner på dem från himlen. De frågade en större sak av Moses fordom, ty de sade: Visa ossAllah tydligt. Den storm av blixtar grep dem för deras ondska. Sedan (även) efter att)de valde kalven (för dyrkan) efter tydliga bevis (av Allahs suveränitet) hade kommit till dem. Och Vi förlät dem det! Och Vi skänkte på Moses uppenbar auktoritet.

Presentation

Welcome!

I am Kristin, 23 and comes from Gotland Sweden.
My husband comes from Mersin Turkey.

You will follow my life in trying to fit into a turkish wifes life. Cultur, religion also in fun and sad times.
Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Guestbook

Recent posts

Categories

Archives

Previous years

Links

bloglovin
free counters

Ovido - Quiz & Flashcards