gokris - In the Life We Live Together

Alla inlägg under februari 2012

Ohh

Av Kristin - 28 februari 2012 09:19

Gud vad jag kanner mig pissig i huvet idag, riktigt trog. Vaknade aven idag upp riktigt tidigt for att ringa till bovarden men hon var inte nabar foren till 9...sa typiskt! Och jag som hasta mig upp sa och maken som ville ligga o mysa en stund innan han drog till skolan men jag var sa bestamd och bara strunta i han. Sa inte undra pa att han smalde lite i dorren nar han gick. Men gud sa skont att han reagera att de inte var OK att strunta i vart morgonmys.


Av Kristin - 27 februari 2012 12:18

Flyttpackar, flyttstadar, flyttpackar o flyttstadar... Yeap de ar sa vi har haft de i lite mer an 1 vecka men nu ar de inte manga dagar kvar. Faktiskt bara 2 dagar!

Men vi sitter i skiten som vanligt med timing. Idag vaknade jag i otan for att forbattra varan timing men de var forgaves. Klockan 07.30 var jag nere och skrapade is fran bilrutorna for att sen aka till Varberga for att ga till obo, och dar fanns de inga inlamnade nycklar, fast ingen bor kvar och man kan verkligen se hur brevladan ar fullproppad med post sa ja minst 2 veckor har dem inte vart dar. Men var vard skulle ta o ringa dem och be dem lamna in nyckel. Men I know that deras phone inte funkar, for den har jag redan forsokt ringa pa.







Av Kristin - 22 februari 2012 10:29

Idag ligger jag i soffan som en klubbad sal!

Kroppen ar stel, huvudet ar svullet och tungt. Jag hor hur vinden piskar fonstren och de sma regnar.

Jag som skulle ha gatt till stadsbibloteket for att printa ut bade mitt och makens cv, jag behover ga till arbetsformedlingen. Viktigast av allt e att jag maste fa tag pa han som har var nya lagenhet, fixa adressandring, skriva ett superviktigt dokument till laroverket.

Ja, nej, eller jag tror de blir och invanta make och sen tander vi ljus och ser pa film med varm choklad!


Av Kristin - 21 februari 2012 19:31

Oh jaklar va goda mina semlor blev!! Helt samslost!!




Dem tog en hel evighet att jasa men gud va de va vart for dem bara smalte i munnen. Gradden bara rann sa dar kladdigt och ljuvligt ner pa fingrarna och sa den dar lilla sota mandelmassklicken i mitten.


HERE COMES THE RECIPE!


Bulldeg:

100g margarin/smor

3 dl mjolk

50g jast

1/2 tsk salt

1 dl socker

1 agg

1/2 tsk hjortronsalt

knappt 1 liter vetemjol (garna special vetemjol)

(Sen slangde jag i 1 krm kardemumma da jag tycker att de gor liksom semlan)


Pensling:

1 agg


Fyllning:

150g mandelmassa

skvatt gradde

inkramet av semlorna


Garnering:

Vispgradde

Florsocker


Smalt matfettet och hall i mjolken, lat de svalna av till 37 grader. Helst lite kallare an for varmt for annars dor jasten. Smula ner jasten i degbunken. Tillsatt degspad sa jasten losts upp och blanda sedan i dem ovriga ingredienserna lite i taget och sist mjolet. Nar degen slapper fran kanterna ar den klar, stro over lite mjol och lat den jasa i 30 min (typ till dubbel storlek).

Nar den jast klart ta ur degen ur bunken och knada den len, dela upp den i lagon bitar och rulla till bullar. Lagg dem pa bakplatspapper och jas en gang till. Och NU tar de otroligt lang tid! Jag lat dem jasa 1 timme for att fa dem riktigt luftiga och mumsiga, ar ju att foresla!

Pensla pa agget och gradda dem i 8-10 min, 250 grader i mitten av ugnen. Lat dem sedan kallna.


Skar av locket och ta ur inkramet fyll dem med fyllningen. Spritsa/klicka pa gradden, sikta over florsocker och AT med en gangandes gang garna med en kopp gottit tea.


MUMSA PA!

Av Kristin - 21 februari 2012 07:28

Njaha har sitter jag en tidig morgon, nyss atit frukost bestaende av knackemacka, tea och ett glas activia. Ja, jag har fatt ta o kopa ett gang activia juicer for min lilla mage. Min mage har borjat agera daligt igen efter min hargang med forkylning och feber. Sa jag agerar tillbaka med activia for jag har inte list att ligga pa sjukhuset med drop igen, o inte heller fa antibiotika sa jag far massa uppfoljningssjukdomar. 


Anyway, jag sitter denna halvgra morgon och vantar pa att klockan skall ga. Jag skall bege mig till Karlskoga pa ett info mote om ett jobb. Dock har jag fatt reda pa att aven detta jobb har stor personalongang och ar lite si och sa. Sa ja de ar liksom inte sa lockande att sitta har anda aven om jag for en gang skull kan sitta vid dator ostord av maken som stressar over att han vill ha den for att gora inget annat an hanga pa facebook och snacka skit. Sa helt arligt ar de skont att sitta har o fin flippra lite!


Av Kristin - 3 februari 2012 12:18

Hej och valkommen februari! Hej och valkommen vi vill inte/har lust att borja flyttpacka...

Ja de ar nu bara 27 dagar kvar tills vi ar i nya lagenheten. Jag hade tankt att borja pack ner saker lite redan nu fran 1 februari sa vi kan gora en grovstadning nu innan sjalva flytten. Sa att vi sedan kan bara dra av stallet snabbt om de nu blir sa att vi maste vara ute fran den har innan kl 12 den 1/3 och far inte komma till den nya foren efter kl 12 den 1/3. Ja lite pressat schema blir de den dagen!!


Nej men allvarligt sa vill varken jag eller Gokhan flytta fran den har lagheten da vi trivs sa bra. Bra lage, bra yta i vardagsrum o sovrum, dock for litet kok for varan del. Den nya lagenheten lockar med stort haligt kok med massa bankyta, vardagsrummet ar i L form sa man kan gora om de till 2 rum vilket gor att den nya 2:an blir en 3:a. Sa vi kan nu ha massa med gaster! Mamma och Christer ar inbokade redan dem dagarna som vi skall halla pa o flytta, och sen kommer antagligen Elin i April.

Sa ja de nya stallet kommer vara nice! Men fan va jobbigt att flytta! Ner med alla saker 3 trappor sen upp med allt igen 3 trappor. Och de som suger mest ar att vi far inte hyra langre an till december detta ar for dem skall renovera lagenheten sa de betyder att vi maste flytta igen om typ 9 manader. Fast maken och jag har val typ bestamt oss att vi skall tillbaka till detta omrade eller sa skall vi forsoka hitta ett hus sa vi verkligen inte behover flytta igen. Eller sa star vi bara ut i dem 3 aren de tar innan Gokhan ar svensk medbargare o sen drar vi tillbaka till Turkey!


   


Presentation

Welcome!

I am Kristin, 23 and comes from Gotland Sweden.
My husband comes from Mersin Turkey.

You will follow my life in trying to fit into a turkish wifes life. Cultur, religion also in fun and sad times.
Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Guestbook

Recent posts

Categories

Archives

Previous years

Links

bloglovin
free counters

Ovido - Quiz & Flashcards