gokris - In the Life We Live Together

Direktlänk till inlägg 30 juni 2011

Hotell och restaurang facket!! LÄS!!

Av Kristin - 30 juni 2011 21:53

Jag vaknade upp i total panik av att klockan ringer 7, jag som skulle up kl 5,30 för att åka på kurs vid facket i Örebro!

Jag syndar upp, brer snörgåsar lägger dem i påse så jag kan äta dem på vägen, klär på mig något, tvättar ansiktet på med ny mascara, lägger tandborsten i väskan oh sen fort iväg. Oh de gick fort till Örebro, skall i normalt fall ta 2 timmar att köra men jag va 30 min försenad när jag börja men de sluta med att jag kom 10 min försent och då hade jag hunnit parkera bilen och gått genom stan. Bra gjort tycker jag!


På kursen så har jag lärt mig en massa nyttiga saker, just nu snurrar de i huvudet av all info!!


Några saker jag vill dela med mig till mina vänner inom facket är ...


- ''Arbetstiden ska normalt förläggas så att den anställde erhåller i genomsnitt två ledighetsdagar per vecka, om möjligt som två sammanhängande 24-timmarsperioder. Minst varannan vecka ska ledighetsdagarna omfatta fre-lör, lör-sön eller sön-mån.''


- ''Arbetstiden ska förläggas så att anställd får rimlig dygnsvila, minst 11 timmar sammanhängande per 24-timmarsperiod.''


- ''Måltidsrasternas sammanlagda längd får i genomsnitt vara högst en timme per dag. Vid en bruttoarbetstid om högst 4,5 timme får måltidsraster vara högst 30 min.''


- ''Arbetstid som tillfälligt förlängs med högst 10 min räknas inte som övertid. Övertid del av halvtimme, ersätts som full halvtimme.''


- ''Anställd som skulle ha arbetat enligt arbetstidsschemat på sådan röd dag och som istället erhåller betald ledighet, intjänar ingen extra ledighetsdag.''


- ''Intjänade extra ledighetsdagar utläggs av arbetsgivaren i samråd med den anställde. En sådan dag sak dock läggas ut under julhelgen. Utläggningen ska meddelas minst en vecka i förväg.''


- ''Kosten på arbetsplatsen omfattar normalt en måltid semt ett kaffemål. Kosten bör vara varm, näringsriktig och varierande.''


- ''När anställd tillfälligtvis inte getts möjlighet till kost på arbetsplatsen ska kostavdrag inte ske.''


- ''Anmäld sjukfrånvaro som infaller på smesterledigheten bryter denna. Sjuklön beräknas på ordinarie lön.''


De finns mycket mycket mer att påvisa som viktigt inom detta sammanhang!

Men en rolig sak till är att om man är på schemat lagd som ledig om man blir inringd eller frågad så skall man veta att man har rätt till att få dubbet betalt!


Så nu skall vi se vad chefen säger imorgon ... annars så vet jag vad jag kommer att göra!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 10 februari 2014 09:28


 

Av Kristin - 9 februari 2014 17:00


 

Av Kristin - 30 januari 2014 20:23


Idag har jag varit duktig och bakat bröd, denna gången blev det ett pumpa och valnötsbröd.   ...

Av Kristin - 26 juli 2012 23:32

Gud imorgon är sista dagen innan helg och gud så skönt de skall bli. De blir en helg med massa städande och solande. Allt skall fixas innan vi flyttar på onsdag! Så nästa vecka blir tuff för när vi har flyttat skall de tapetseras, möbleras och städas...

Av Kristin - 21 juli 2012 16:48

Sitter på balkongen i solstolen med blå händer. För på förmiddagen var vi i skogen och plockade blåbär. Första gången för Gökhan men han var ändå snabbare än mig på att plocka. Letade efter svamp också men de var inte lika lyckat....

Presentation

Welcome!

I am Kristin, 23 and comes from Gotland Sweden.
My husband comes from Mersin Turkey.

You will follow my life in trying to fit into a turkish wifes life. Cultur, religion also in fun and sad times.
Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Guestbook

Recent posts

Categories

Archives

Previous years

Links

bloglovin
free counters

Ovido - Quiz & Flashcards